شهادت

 شهادت فیض بزرگی است که خداوند برای بندگان خاص خود مقرر فرموده است چون شهادت حیات بخش است و کسانی که به این فیض عظیم نایل می شوند ،در نزد پروردگار روزی می خورند.
شهادت علاوه بر منافعی که برای جامعه دارد، نفعی والاتر و برتر برای فرد به دنبال دارد و آن تعالی روح و ترفیع درجات اوست. روح ایثار گر چنان اوج می گیرد که شایسته شهادت می شود. شهادت را چنین تعریف کرده اند: شهادت عبارت است از پایان دادن به فروق درخشان حیات در کمال هوشیاری و آزادی و آشنایی با ماهیت حیات که از دیدگاه معمولی عقل و خرد در متن طبیعت مطلوب است در راه وصول به هدفی که والاتر از حیات طبیعی است.
شهادت یعنی پایان دادن به حیات طبیعی برای دفاع از ارزش ها و حیات انسانی افراد جامعه.
شهید مطهری می گوید که: هیچ کس به اندازه شهیدان به تاریخ و جامعه بشری خدمت نکرده است. چون آن ها هستند که راه را برای دیگران باز می کنند و برای انسان ها آزادی را هدیه می آورند تا هر کس کار خود را انجام بدهد اوست که محیط مناسب را برای دیگران فراهم می آورد.
از پیامبر (صلی الله علیه و آله) نقل شده است که شهید شش پاداش نزد خدا دارد:
1.    همان لحظه که به زمین افتد گناهش آمرزیده می شود.
2.    جای خود را در بهشت می بیند.
3.    از عذاب قبر ایمن است.
4.    از وحشت قیامت در امان است.
5.    شفاعتش را درباره هفتاد نفر از بستگانش بپذیرد.
6.    هفتاد و دو حوری تزویجش کنند.
از امام صادق نقل شده که پیامبر (صلی الله علیه و آله) فرمودند: بالاتر از هر نیکی، نیکی دیگری است ،تا آدمی را در راه خدا کشته شود، بالاتر از آن نیکی وجود ندارد.
در مجموع از ریشه یا کلمه «امن» 62 کلمه مشتق شده است که حدود 879 بار در قرآن به کار رفته است و از این تعداد کاربرد 358 مورد در آیات مکی و 521 مورد در آیات مدنی است.
در سوره انعام آیه 82 می فرماید:« کسانی که ایمان آورده اند و آن را به ظلم نیالایند برای آنها امنیت و ایمنی است» .
و شهادت تضمین کننده این امنیت و ایمنی می باشد که آن را نهادینه می کند. مهمترین نتیجه امنیت در جامعه عبادت خالصانه خداوند است. دومین اثر امنیت امکان سکونت و آسودگی در معیشت است که تالیف بین انسان و محل زندگی او است.
دین اسلام امنیت و آرامش فردی و اجتماعی را بر پایه اساس استواری پی ریزی نموده است و از آرامش وجدان و درون افراد آغاز می نماید. فرد در ساختمان جامعه به عنوان اساس و سنگ زیرین آن است. از این رو افراد جامعه اگر وجدان و روح و روانشان از آرامش کامل برخوردار بوده و روحاً دلهره و نگرانی نداشته باشند امکان تلاش و فعالیت در جهت ایجاد و ارتقای امنیت فردی و اجتماعی وجود دارد.
در آموزه های دینی ما برای ایجاد امنیت کامل دستورهای ارزنده ای وجود دارد که اگر رعایت شود دغدغه و نگرانی انسان برطرف خواهد شد. قرآن برای ایجاد امنیت و حفظ جان انسان ها توجه خاصی داشته و مرتکب قتل و فساد را همانند کسی می داند که همه انسان ها را یعنی انسانیت را کشته است، زیرا با نابودی همه انسان ها در حقیقت نوع انسانی و انسانیت میمیرد و نابود می شود. چنان که احیای روحی و روانی فردی و پدید آوردن تحول اعتقادی و توحید گرایی در یک فرد چنان است که انسانیت را زنده کرده است.

گردآورنده: روح الله موسوی



[ موضوع ] : تاریخ و سیره
[ برچسب ها ] :
ن : عبدالهی
ت : شنبه, ۱۶ فروردین ۱۳۹۳
نظر شما در مورد اين پست چيست ؟

دیدگاه خود را به ما بگویید.

 
 
  آقا " تقصیر " شما نیست ... که " تصویر "شما نیست من آیینه ای پر شده از گرد و غبارم ..!  
 
محمد بن حسن عسکری (عج) آخرین امام از امامان دوازده گانه شیعیان است. در ١۵ شعبان سال ٢۵۵ هـ.ق در سامرا به دنیا آمد و تنها فرزند امام حسن عسکری (ع)، یازدهمین امام شعیان ما است. مادر آن حضرت نرجس (نرگس) است که گفته اند از نوادگان قیصر روم بوده است. «مهدی» حُجَت، قائم منتظر، خلف صالح، بقیه الله، صاحب زمان، ولی عصر و امام عصر از لقبهای آن حضرت است.